Artykuł sponsorowany

Style myślenia. Czym jest model FRIS?

Style myślenia. Czym jest model FRIS?

Nasza pierwsza i najbardziej naturalna reakcja na nowe sytuacje zależna jest od naszego stylu myślenia. To sposób, w jaki postrzegamy i analizujemy nowe informacje oraz w jaki podejmujemy decyzję, wynikający z naszych stałych preferencji, zauważalnych już w wieku przedszkolnym. Najpopularniejszym modelem myślenia, opartym na psychologii poznawczej, jest model FRIS.

Model FRIS – co to jest?


FRIS to polskie narzędzie do diagnozowania sposobu myślenia i działania. Bada, jakie informacje uznajemy za najważniejsze w zetknięciu z nową sytuacją, gdy nie możemy odwołać się do swojego doświadczenia. Styl myślenia opiera się na jednej, dominującej i trwałej w czasie perspektywie poznawczej. Wskazuje, jakie procesy myślowe wykorzystujemy najsprawniej, czemu nadajemy największy priorytet oraz co najintensywniej wykorzystujemy. Celem badania FRIS nie jest wartościowanie sposobów myślenia – każdy z nich ma swoje zalety, ale i swoje ograniczenia. Trafność i rzetelność badania stylu myślenia FRIS zostały potwierdzone odpowiednimi analizami statystycznymi.

Istnieją 4 perspektywy poznawcze, wchodzące w skład FRIS: Fakty, Relacje, Idee, Struktury. Każdej z nich odpowiada konkretny styl myślenia:

  • zawodnik – perspektywa faktów – osoba zorientowana na cel i szybko podejmująca decyzje, upraszczająca problem, znajdująca praktyczne rozwiązanie i dążąca do jego realizacji; osoba praktyczna i konkretna,
  • partner – perspektywa relacji – osoba świadoma relacji społecznych, szybko rozpoznająca związki pomiędzy osobami, zdarzeniami i obiektami; osoba silnie odczuwająca emocje i znajdująca kilka wersji rozwiązania,
  • wizjoner – perspektywa idei – osoba otwarta na nowe sytuacje, lubiąca eksperymentować i myśląca wielotorowo, znajdująca wiele odmiennych alternatywnych rozwiązań; osoba postępowa i elastyczna,
  • badacz – perspektywa struktur – osoba szczegółowo analizująca istotę problemu celem uzyskania jego kompletnego i obiektywnego obrazu, kategoryzująca zbierane informacje, osoba skrupulatna i zrównoważona.


Jak wygląda badanie FRIS?


Test składa się z 76 pytań jednokrotnego wyboru oraz 3 pytań podsumowujących. Choć badanie FRIS trwa średnio 30 min, warto zadbać o to, aby rozpocząć je będąc wypoczętym i w czasie oraz miejscu, które pozwolą nam się skupić – test należy wypełnić bez przerw. Po zakończeniu testu otrzymujemy blisko 20-stronicowy raport indywidualny, w którym szczegółowo opisany jest nasz styl myślenia i działania oraz wiele przydatnych informacji. Następnie raport ten powinno się omówić na sesji konsultacyjnej z profesjonalnym trenerem, który nasz wynik przeanalizuje – informuje doradca edukacyjny z Pracowni Badania Potencjału TalentMap w Warszawie.

Badanie FRIS rekomendowane jest dla osób powyżej 16 roku życia. Styl poznawczy, czyli styl myślenia, opiera się na utrwalanych przez lata nawykach w zakresie sposobu percepcji i wykorzystywania informacji. Ponieważ kwestie te nie ulegają istotnym zmianom w dorosłym życiu, wynik takiego badania można uznać za miarodajny jedynie u dorosłej osoby, a styl myślenia i działania uznać za typowe dla danej osoby. Bardzo ważne jest, aby na pytania odpowiadać zgodnie z własnymi przekonaniami, nawet jeżeli byłyby one niezgodne z oczekiwaniami rodziny, znajomych czy współpracowników.

Zastosowanie badania FRIS w życiu prywatnym i zawodowym


Analiza FRIS pozwala na dokładne poznanie swoich mocnych i słabych stron, zrozumienie i akceptację siebie oraz innych. Ułatwia nawiązywanie kontaktów i rozwiązywanie konfliktów. Wzmacnia też naszą pewność siebie i motywuje do dalszego rozwoju. Badanie FRIS pomaga zdefiniować swoje cele, zgodnie z predyspozycjami oraz podejmować trafniejsze decyzje, a także sprawdzić, jakie umiejętności trzeba jeszcze wyćwiczyć, by zrealizować postawione sobie cele.

W życiu zawodowym badanie stylu myślenia FRIS znajduje bardzo szerokie zastosowanie. Jest niezwykle przydatne na stanowisku lidera i managera, a także doradcy i specjalisty HR – m.in. pomaga zbudować wartościowy zespół i poprawić komunikację między pracownikami czy przyspiesza proces rekrutacji. Pozwala skuteczniej zarządzać zespołem i sprawniej realizować projekty biznesowe. Dzięki FRIS możemy także rozpoznać styl myślenia naszego partnera biznesowego, co przekłada się na lepsze kontrakty i współpracę w przyszłości. Ponadto analiza stylu myślenia FRIS znacząco przyczynia się do osiągnięcia w pracy stanu „flow”, czyli realizacji ambitnych zadań z użyciem swoich silnych stron, pełni koncentracji, produktywności i zaangażowania.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.