Pierwsze objawy alkoholizmu. Tych symptomów nie lekceważ

Nadmierne spożywanie alkoholu to powszechna choroba, która w Polsce staje się coraz większym problemem. Uzależnienie może dotknąć tak naprawdę każdego, niezależnie od wieku, płci oraz statusu społecznego. Najczęściej alkoholizm rozpoczyna się niewinnie i nie sposób jest rozpoznać pierwsze poważne objawy, które mogą doprowadzić do rozwoju choroby zagrażającej życiu. Dowiedz się, jakich objawów alkoholizmu nie można lekceważyć, jak przebiega i jak radzić sobie z chorobą.

Jakie są pierwsze objawy alkoholizmu?

Na początkowym etapie rozwoju uzależnienia od alkoholu, objawy nie są tak oczywiste i mogą być trudne do rozpoznania przez rodzinę i bliskich. Alkoholizm rozwija się niepostrzeżenie i przebiega przez różne fazy. - mówi specjalista z e-poradni Idia, zajmującej się leczeniem alkoholizmu online. - Na samym początku alkohol dla potencjalnego alkoholika stanowi dobry sposób na odprężenie się i stres, a wypita lampka wina czy piwa stają się atrakcyjnym sposobem na spędzenie wieczoru z bliskimi. W fazie wstępnej alkoholizmu nie występują jeszcze epizody samotnego picia, niemniej jednak potencjalny alkoholik szuka coraz częstszych okazji, które stworzą mu możliwość spożycia substancji. Co więcej, alkohol zaczyna stanowić antidotum na poprawę humoru, a także dodaje osobie pewności siebie, z racji czego staje się on niezwykle fascynujący.

Jak rozwija się uzależnienie od alkoholu?

Oprócz fazy wstępnej, alkoholizm rozwija się poprzez 3 pozostałe fazy:

• Faza ostrzegawcza - na tym etapie osoba zaczyna sięgać po coraz większe ilości alkoholu, a także rozpoczyna picie w samotności. W fazie ostrzegawczej alkoholik pije potajemnie, co prowadzi go do pierwszych luk pamięciowych. Bardzo często pojawią się również wyrzuty sumienia spowodowane tym, że alkoholik zaczyna dostrzegać, że pije za dużo, jednak nie dopuszcza do swojej świadomości problemu i zaczyna racjonalizować oraz usprawiedliwiać swoje zachowanie.
  • Faza krytyczna - w tej fazie alkohol staje się głównym celem w życiu, alkoholik rozpoczyna dzień od wypicia alkoholu, planuje zakup oraz gromadzi środki przeznaczone na substancje, a także przestaje być zainteresowany innymi aspektami życia, takimi jak praca czy rodzina. Na tym etapie pojawiają się już pierwsze poważne symptomy uzależnienia, mianowicie tzw. głód alkoholowy, który objawia się silną chęcią i napięciem wywołanym przymusem wypicia alkoholu.
  • Faza przewlekła - to najbardziej zaawansowana faza alkoholizmu, w której alkoholik pije bez zahamowania i jest stale nietrzeźwy. Wyraźnie obniża się jego tolerancja na alkohol, co oznacza, że już nawet niewielka ilość substancji potrzebna jest do tego, aby mógł się upić. Próby wyjścia z ciągu alkoholowego najczęściej kończą się zespołem abstynencyjnym, który charakteryzuje się m.in. bólem głowy, osłabieniem, złym samopoczuciem i wymiotami. Na tym etapie mogą pojawiać się również problemy z orientacją w przestrzeni i z pamięcią.

Do czego może doprowadzić alkoholizm?

Uzależnienie od alkoholu to poważny problem, którego skutki będą widoczne nie tylko w zdrowiu psychicznym i w rodzinie, ale przede wszystkim w ludzkim organizmie, dlatego po zauważeniu pierwszych objawów, bardzo ważne jest podjęcie odpowiedniego leczenia alkoholizmu. Niemniej jednak uzależnienie może przyczynić się do rozwoju problemów z układem krążenia, m.in. nadciśnienia tętniczego i tachykardii, ale również do udaru mózgu. Nadmierne spożywanie alkoholu powoduje również osłabienie, brak energii oraz niezdolność do odczuwania przyjemności. Ze względu na gwałtowne wyniszczenie organizmu alkoholizm zwiększa ryzyko choroby nowotworowej, a także marskości wątroby, co w konsekwencji może przyczynić się nawet do śmierci. W przypadku osób uzależnionych od alkoholu ich choroba ma również bardzo duży wpływ na rodzinę i bliskich, mianowicie najczęściej alkoholizm prowadzi do rozpadu rodziny i jest przyczyną poważnych problemów finansowych.

Jak leczyć alkoholizm?

Najczęściej pierwsza faza leczenia alkoholizmu polega na detoksykacji, czyli uwolnieniu organizmu od toksyn alkoholowych. Na kolejnych etapach niezbędne jest wsparcie psychoterapeuty, który za pomocą odpowiednich metod terapeutycznych wzbudzi w pacjencie motywację do dobrowolnego podjęcia leczenia. Jest to bardzo istotne, bowiem alkoholik, który uświadomi sobie swój problem, a tym samym wykaże motywacje do leczenia, ma szansę na przejęcie kontroli nad własnym życiem i poradzenie sobie z chorobą. W przypadku uzależnienia od alkoholu niezwykle ważna jest również pomoc psychologiczna dla bliskich osób. Mianowicie psycholog pomoże rodzinie zrozumieć mechanizmy działania osoby uzależnionej, ale również często zdarza się, że problemy wywołane chorobą alkoholową powodują zaniedbanie własnych potrzeb i zamianę ról w rodzinie, dlatego też specjalistyczne wsparcie wszystkich jej członków okazuje się niezbędne w poradzeniu sobie z trudnymi doświadczeniami.