Materiał Partnera

Narkomania jako problem społeczny

Po środki psychoaktywne sięga coraz więcej osób. Szczególnie teraz, kiedy ograniczone są relacje interpersonalne, a tryb życia większości z nas znacząco uległ zmianie: większość dnia spędzamy w domu z ewentualną przerwą na spacer czy zakupy. Niestety taki sposób funkcjonowania nie ograniczył zażywania narkotyków. Wręcz przeciwnie – od początku pandemii coraz więcej osób zgłasza się z problemami uzależnień do lekarzy. W naszym artykule opisujemy symptomy uzależnień oraz kiedy powinniśmy udać się z problemem do specjalisty.

Symptomy uzależniania

Rozróżniamy dwa typy uzależnień: psychiczne i fizyczne. Mianem uzależnienia psychicznego określamy stan, w którym pacjent odczuwa silną potrzebę zażywania środka psychoaktywnego bądź wykonywania określonej czynności. Z kolei uzależnienie fizyczne polega na silnej potrzebie stałego przyjmowania narkotyku, bez której pacjent nie jest w stanie normalnie funkcjonować i bez której odczuwa szereg dolegliwości fizycznych. W takim wypadku po odstawieniu substancji pojawia się zespół abstynencyjny związany z szeregiem negatywnych odczuć, często również z reakcjami fizycznymi organizmu, takimi jak np. napady drgawkowe.

Kto jest szczególnie narażony na uzależnienie?

Jak mówi nasz rozmówca, ekspert w dziedzinie leczenia uzależnień z Ośrodka Terapii i Uzależnień Odpocznienie w woj. pomorskim:

- Nie istnieje grupa osób, która w szczególny sposób mogłaby być podatna na uzależnienie. Na zajęcia terapeutyczne uczęszczają osob y w każdym przedziale wiekowym, które chcą skorzystać z pomocy. Zgłaszają się często osoby w zaawansowanym stadium choroby, po straceniu bądź braku możliwości utrzymania pracy, trudnościach w spełnianiu określonych ról społecznych, odrzuceniu ze strony naj bliższych, a nawet wykluczeniu społecznym.

Z decyzją o podjęciu terapii narkotykowej nie należy zatem zwlekać. Należy  jak najwcześniej rozpocząć leczenie uzależnienia, w celu uniknięcia następujących problemów.

Kiedy udać się na terapię?

Terapia przynosi najlepsze rezultaty, kiedy jest dobrowolna, a nie przymusowa. Oczywiście na terapię narkotykową warto udać się w każdym przypadku. Jest jednak najskuteczniejsza wtedy, kiedy pacjent gotowy jest przyznać się do choroby i tego, że nie potrafi sobie z nią sami poradzić. Warto zrobić to jak najszybciej, ponieważ narkomania to choroba, która nie jest problemem wyłącznie osobistym, ale dotyka przede wszystkim najbliższych pacjenta. W rodzinach, w których występuje problem narkotykowy. dochodzi często do współuzależnienia. Oznacza to zbiór reakcji przystosowawczych do trudnych sytuacji wynikających z zachowania uzależnionego.

Dowiedz się więcej Akceptuję