Artykuł sponsorowany

Na czym polega psychologiczne badanie osobowości?

Na czym polega psychologiczne badanie osobowości?

Badanie osobowości to badanie psychologiczne, które służy do opisu cech charakteru, zachowań, postrzegania siebie czy otoczenia, predyspozycji i wszystkiego tego, co składa się na osobowość człowieka. Badanie osobowości może pomóc nam zrozumieć siebie, określić swoje mocne strony i obszary, nad którymi musimy popracować. Niekiedy jest wymagane odgórnie (na przykład badania psychologiczne do pozwolenia na broń).

Badanie osobowości a badanie zaburzeń osobowości

Badanie osobowości można go mylić z badaniem zaburzeń osobowości, które jest badaniem psychologicznym używanym do diagnozowania trudności, z którymi zmaga się klient. Na takie badanie kieruje się osoby, które zgłaszają się do poradni zdrowia psychicznego lub innego lekarza z symptomami wskazującymi na któreś z zaburzeń osobowości. Z kolei “zwykłe” badanie osobowości pomaga określić, jaka jest dana osoba, niezależnie czy zmaga się z problemami ze zdrowiem psychicznym, czy nie. Badanie osobowości może przejść każdy, bo każdy ma osobowość. Można je wykonać na własne życzenie u psychologa, który się zajmuje taką działalnością. Przykładem miejsca, które wykonuje takie badania psychologiczne, jest pracownia psychologiczna Test z Pucka. 

Jak najczęściej wygląda psychologiczne badanie osobowości?

Istnieje wiele teorii i sposobów opisywania osobowości. Nie dziwi też, że i metod jej badania jest wiele. Obecnie jednak najczęściej stosuje się kwestionariusze samoopisowe. Badany najpierw wypełnia tego typu kwestionariusz, czytając stwierdzenie i zaznaczając, na ile go ono opisuje. To schemat, który doskonale znamy z psychotestów. Przykład? Na przykład mając stwierdzenie “Lubię poznawać nowe osoby” zaznaczamy odpowiedź w skali “zdecydowanie się nie zgadzam - nie zgadzam się - nie wiem - zgadzam się - zdecydowanie się zgadzam”. 

Co po wypełnieniu psychotestu?

Po wypełnieniu takiego kwestionariusza omawia się go z psychologiem, który może doprecyzować pewne pytania lub zadać pytania dodatkowe, które rozjaśnią obraz. Na podstawie danych zebranych z takiego badania psycholog może opisać osobowość klienta. 

Najczęściej wykorzystywane testy osobowości tego typu to:

  • kwestionariusz osobowości NEO-PI-R;

  • wielowymiarowy minnesocki inwentarz osobowości MMPI-2;

  • kwestionariusz temperamentu i charakteru Clonningera.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.