Jakie są objawy lęku uogólnionego i jak się go leczy?

Zespół lęku uogólnionego, czyli GAD to popularne zaburzenie lękowe. Diagnozuje się je u 3% populacji osób dorosłych, a jego rozwój nie maleje wraz z wiekiem. Najczęściej zaczyna się w okresie młodej dorosłości i dotyka kobiety. Czym właściwie jest i jak się je leczy? Jakie wyróżnia się objawy główne i somatyczne? Czy współtowarzyszą mu jakieś choroby? Wyjaśniamy w naszym artykule.

Przyczyny lęku uogólnionego

Nie ma jednego czynnika, który wywoływałby zespół lęku uogólnionego. Wpływają na nie na pewno uwarunkowania genetyczne oraz czynniki środowiskowe. Zwiększone ryzyko zachorowania jest u osób z zaburzeniami lękowymi spokrewnionych z chorymi. Wówczas podobny problem może się pojawić także u nich.

Jakie są główne objawy?

Zaburzenia lękowe uogólnione są skutkiem zaburzenia działania osi stresowej czy w obszarze pierwotnych struktur mózgu. Zespół lęku uogólnionego cechuje się występowaniem wysokiego poziomu lęku. Nie ma przyczyny, natomiast powraca i jest uporczywy. Dochodzi do trudnych do opanowania obaw czy zamartwiania się różnymi wydarzeniami. Zwykle objawy te nawracają kilka do kilkunastu razy dziennie. Zwykle jednak lęk uogólniony ma charakter chroniczny. Jego objawy utrzymują się przez więcej niż 6 miesięcy. Napięcie, brak odprężenia się czy trudności w skupieniu się to główne objawy. Prowadzi to do wycofania się z życia społecznego czy zawodowego.

Jakie są objawy somatyczne?

Lękowi uogólnionemu towarzyszy pobudzenie części układu nerwowego. Na objawy składają się:

• częstsze uderzenia serca
  • omdlenia
  • duszności
  • kołatanie serca
  • drżenia mięśni
  • bóle brzucha
  • wzdęcia i biegunki
  • przeczulica – nadmierne odczuwanie bólu
  • świąd skóry

Jeśli występują tego typu objawy, konieczna jest wizyta u lekarza psychiatry.

Zaburzenia lękowe a pozostałe choroby

Lęk uogólniony nierzadko współwystępuje z innymi chorobami o psychicznym charakterze. Do najpopularniejszych chorób towarzyszących można zaliczyć:

• dystymię
  • epizod depresyjny
  • zespół stresu pourazowego
  • napady paniki
  • fobię społeczną
  • alkoholizm

Jak się okazuje, zespół lęku uogólnionego wynosi 10-26% przypadków.

Jak wygląda test na zespół lęku uogólnionego?

Test na zespół lęku uogólnionego sprowadza się do kryteriów wyznaczonych przez Światową Organizację Zdrowia czy Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne. Warto poznać klasyfikację kryteriów diagnostycznych DSM-V:

• niekontrolowanego lęku i obaw
  • nadmiernego lęku i obaw – przedłużające się do ponad 6 miesięcy i dotyczące codziennych działań na przykład w szkole
  • zaburzeniom lękowym towarzyszą: niepokój, napięcie lub zdenerwowanie, łatwe męczenie się, drażliwość, zakłócenia funkcji kognitywnych, napięcie mięśni, zaburzenia snu

Ponadto do symptomów zaliczają się wymioty, bóle brzucha czy nudności. Wszystko pod warunkiem, że przyczyną lęku nie są inne zaburzenia psychiczne czy lękowe będące skutkiem nadużywania leków czy substancji psychoaktywnych.

Jak się leczy zespół lęku uogólnionego?

Leczenie powinno obejmować psychoterapię. Szczególnie dotyczy to terapii poznawczo-behawioralnej czy psychodynamicznej. Pierwsza skupia się na zrozumieniu oraz zmianie lękowych przekonań pacjenta. Uczy się metod radzenia sobie z lękiem poprzez trening relaksacyjny. Natomiast terapia psychodynamiczna pozwala na odkrycie nieświadomych wewnętrznych konfliktów czy wzmocnienia siły ego pacjenta. Natomiast w ramach farmakoterapii przepisuje się leki z grupy SSRI czy wenlafaksynę. Nierzadko wprowadza się leczenie z użyciem benzodiazepin. Należy je przyjmować krótko i z przerwami. Inaczej mogą wywołać skutki uboczne i uzależnić.