Jak wyglądają ataki paniki i co wtedy należy zrobić? Objawy, przyczyny i leczenie

Atakiem paniki nazywa się trwający krótko epizod irracjonalnego lęku. Przerażenie do granic możliwości to główny objaw. Czym jest właściwie atak paniki? Co się do niego przyczynia oraz jakie są jego główne objawy? Jakie są sposoby walki z nim? Jak wygląda leczenie, dowiesz się z naszego artykułu. Sprawdź, jak możesz pomóc osobie z nagłym napadem paniki.

Przyczyny występowania lęku

Silny lęk wywołać może katastroficzne myślenie o śmierci czy rozmowa. Do przyczyn występowania napadów paniki zalicza się uwarunkowania genetyczne, traumatyczne przeżycia czy nieszczęśliwa miłość. Zaliczają się również do nich:

• zdrada
  • rozwód
  • stres
  • śmierć bliskiej osoby
  • fobie
  • nerwica
  • zaburzenia – psychiczne i adaptacyjne
  • padaczka
  • depresja

Oprócz tego do przyczyn zalicza się choroba niedokrwienna serca, tężyczka, nadczynność tarczycy, guz chromochłonny nadnerczy czy wpadanie płatka zastawki dwudzielnej czy napadowa hipoglikemia.

Jak się objawia napad paniki?

Objawy ataku paniki są zbliżone do zawału serca, dlatego może to zwiększyć odczuwany niepokój. Do najpopularniejszych oznak zalicza się:

• duszności
  • bóle w klatce piersiowej
  • przyspieszony oddech
  • zawroty głowy
  • drżenie
  • bóle brzucha
  • nudności
  • drętwienie lub mrowienie kończyn

Jak wyglądają napady paniki?

Napad paniki z reguły pojawia się niespodziewanie i trwa kilka minut. Z reguły towarzyszą mu objawy somatyczne takie jak:

• wzrost ciśnienia krwi
  • ucisk w klatce piersiowej
  • kołatanie serca
  • zawroty głowy
  • pocenie się
  • problemy z oddychaniem

Nierzadko chodzi jeszcze do poczucia odrealnienia i oderwania od rzeczywistości. Często dochodzą do tego kompulsywne nawyki pozwalające na odwrócenie uwagi od napadów lęków. Z reguły osoba skupia się na wyszukiwaniu czynników mogących stanowić dla nich potencjalne zagrożenie.

Jak leczyć napady paniki?

Nie należy ignorować ataków paniki, gdyż może się to skończyć agorafobią, a więc lękiem przed lękiem. Sprowadza się to do ciągłej bojaźni i życia w ciągłym strachu przed powtórzeniem się problemu. Wśród bliskich chore osoby szukają poczucia bezpieczeństwa. Wskazana jest dla nich psychoterapia oraz metoda zmiany skojarzeń. Polega to na racjonalnym wytłumaczeniu przez specjalistę przyczyn występowania objawów na przykład zawrotów głowy. Wówczas pacjent uczy się postrzegania jako wyniku lęku, a nie przyczyny. Nierzadko wystarczą 3-4 sesje, bez konieczności brania leków. Pozostali pacjenci wymagają leczenia farmakologicznego o właściwościach uspokajających i odprężających.

Jak postępować w przypadku ataku paniki?

Podstawową zasadą jest niewalczenie z uczuciem, gdyż może to spowodować zwiększenie aktywności organizmu. Można sobie radzić na wiele sposób, a w tym:

• technikami kontroli oddechu
  • pozytywnym myśleniem
  • oddychaniem z użyciem przepony
  • technikami relaksacyjnymi
  • wizualizacjami

Regularne, spokojne oddychanie pozwoli opanować pracę serca oraz rozluźnić napięte mięśnie. W innym przypadku konieczna jest wizyta u psychologa specjalisty.

Co robić w przypadku ataku paniki? Warto pomyśleć o zmianie stresogennego otoczenia czy zrezygnować z palenia papierosów czy alkoholu. Także innych substancji pobudzających. Zdrowy tryb życia i dieta zawierająca witaminę D oraz nienasycone kwasy tłuszczowe to podstawa.

Jak można pomoc osobie, która przechodzi atak paniki?

Jeśli zauważysz u drugiej osoby silny lęk, zaproponuj pomoc i towarzysz jej. Dobrze jest zapytać o towarzyszące choroby na przykład kłopoty z sercem czy przewlekłe choroby. W razie potrzeby należy wezwać pogotowie ratunkowe. Chorego należy zabrać do spokojnego i wyludnionego miejsca. Pomocna będzie zimna woda i otwarcie okna lub dostęp do powietrza. W przypadku niejednostajnego oddechu można go instruować w oddychaniu w jednym tempie. Sprawdzonym sposobem jest także herbata z rumianku lub melisy.