Jak podnieść samoocenę? Wszystko o niskiej samoocenie!

Jak podnieść samoocenę? Wszystko o niskiej samoocenie!

Poczucie własnej wartości pozytywnie wpływa na życie. Wiele czynników sprawia, że osoby mają niską samoocenę. Może to być efekt choroby na przykład depresji. W jaki sposób można podwyższyć samopoczucie? Co można zrobić, aby poprawić samoocenę? Dlaczego jest to takie ważne? Jakie są metody przezwyciężania samooceny? Co wywołuje negatywne myśli o sobie?

Co dokładnie oznacza poczucie własnej wartości?

Poczucie własnej wartości inaczej nazywa się samooceną lub obrazem siebie. Stanowi postawę wobec samego siebie. Każda postawa ma swój komponent. I tak wyróżnia się intelektualny, czyli samoocenę. Jest to sposób wartościowania własnych zachowań i cech. Z kolei komponent emocjonalny oznacza stopień samoakceptacji lub odtrącenia. Ponadto wyróżnia się komponent behawioralny, oznaczający zachowanie wobec siebie czy traktowanie.  Wyróżnia się zaspokajaniem własnych potrzeb czy asertywnością, także samorealizacyjnych skłonności i metodach autoprezentacji czy reagowaniem na stres czy niepowodzenia. Warto zrobić dostępny w Internecie test na samoocenę.

Co wywołuje niskie poczucie wartości?

Osoby, które mają niską samoocenę, często mają słaby charakter. Pozwalają się wykorzystywać, nie potrafią bronić swoich praw, a potrzeby innych są dla nich ważniejsze niż własne. Nierzadko ukrywają swoją samoocenę pod płaszczem podkreślania własnej mocy, przy tym przejawiają wrogość i frustrację względem innych. Często jest wynikiem niewłaściwego samopoznania. Mogą być agresywni, zarozumiali czy aroganccy. Wszystko to może wynikać także z obiektywnych komunikatów otrzymywanych w przeszłości przez rodziców czy nauczycieli.

Jak podnieść samoocenę?

Jak podnieść swoją samoocenę? Psychoterapeuta i pisarz Nathaniel Branden określa 6 cech poczucia własnej wartości, które przyczyniają się do jej wzmocnienia. Po pierwsze, jest to świadome życie, które przejawia się chęcią poznania świata. Polega na poznawczej aktywności oraz gotowości do stałego uczenia się oraz poznania świata za pomocą dążenia do samopoznania. Także praktyka samoakceptacji polega na byciu własnym przyjacielem. Sprowadza się o troszczenie o siebie i zaspokajanie własnych potrzeb. Także prawo do współczucia sobie i dawaniu wsparcia. do pozostałych filarów zalicza się praktyka odpowiedzialności. Kontroluje się własne życie, podejmuje decyzje i bierze pod uwagę konsekwencje. Dba się ponadto o własne potrzeby i prawa oraz umie wyrażać siebie – bez krzywdzenia innych. Umie określać i realizować priorytety w zgodzie z własnymi marzeniami i potrzebami. Również integracja osobista pozwala na życie w godności z samym sobą, przekonaniami, wartościami czy rozwojem życia duchowego.

Inne metody przezwyciężania zaniżonej samooceny

Samoocena to zbiór rzeczywistych umiejętności. Warto się nad nimi zastanowić. określenie własnych kompetencji pozwala na ich rozwijanie w zakresie dziedzin życia. Kolejną dobrą cechą jest dobre przyjmowanie komplementów. Zamiast samokrytyki naucz się odczuwania wobec siebie empatii. Jeśli masz z tym problem, spróbuj sobie zwizualizować, że radzisz swojemu znajomemu w danej sytuacji. W ten sposób nie zaniża się swojej samooceny, a zamiast tego pomaga w odbudowie. Innym przykładem jest wypisanie swoich cech przydatnych w danym kontekście. Przykładem może być lista cech, które są pozytywnie odbierane w pracy na przykład odpowiedzialność. W ten sposób dowartościujesz swoją samoocenę.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję