Co to jest psychoza? Przyczyny, objawy, leczenie

Psychoza jest zaburzeniem psychicznym, który należy leczyć. Nieleczone może prowadzić do izolacji, a nawet śmierci pacjenta. Dlatego ważna jest wiedza na temat choroby. Czym właściwie jest? Jakie są jej przyczyny i główne objawy? Kto jest narażony na psychozę? Jak się leczy chorobę? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule. Wyjaśniamy, czym jest stan psychotyczny.

Czym jest psychoza?

Psychoza to stan umysłu cechujący się występowaniem poważnych zaburzeń w postrzeganiu rzeczywistości. Określenie to pochodzi z greckich słów psyche – umysł i osis – szaleństwo. Stanem psychotycznym nazywa się zachowania, które odbiegają od normy. Są także niezrozumiałe przez środowisko.  Zakłóceniu poddają się:

• postrzeganie rzeczywistości
  • rodzaje toku myślenia
  • przeżywanie czy wyrażanie emocji
  • nastrojowi

W trakcie zaburzenia pacjent żyje we własnym świecie wyobraźni. Nie jest świadoma tego, że pewne rzeczy są nierealne. Nie umie być względem nich krytyczny. Taki stan może prowadzić do konfliktów, a wreszcie do odtrącenia i izolacji. Jego wypowiedzi są chaotyczne i odrealnione. Ma także problemy ze skoncentrowaniem się na rozmowie. Jego nastrój jest nieodpowiedni do sytuacji. Wreszcie zatraca granicę pomiędzy własnymi przeżyciami a rzeczywistością.

Zagrożenia związane z psychozą

Nieleczona choroba odpowiada za spustoszenie nie tylko w głowie, jak i w całym organizmie osoby chorej. Obejmuje to także jej bliskich. Brak leczenia może doprowadzić do śmierci. Dlatego najlepiej, aby choroba była wykryta we wczesnym stadium. Świadomość społeczna powinna być poszerzona o wiedzę w zakresie zaburzeń psychicznych. W ten sposób zapobiegnie się:

• stygmatyzacji
  • dyskryminacji
  • marginalizacji
  • odrzuceniu

Kto jest narażony na psychozę?

Co ciekawe na psychozę maniakalno-depresyjną czy inny rodzaj choroby najczęściej narażone są osoby młode. Dotyczy to mężczyzn w wieku 15-30 lat, a także kobiety między 15. a 35. rokiem życia. 4-5% młodych osób przechodzi epizod psychotyczny. Płeć jednak nie ma znaczenia. Pierwsze objawy czy przebieg choroby to główne różnice. Wszystko zależy od hormonów. Kobiety z reguły chorują pomiędzy 25. a 34. rokiem życia. Z kolei mężczyźni między 17. a 26. rokiem życia. Wówczas najlepszym sposobem poradzenia sobie z chorobą jest wizyta u specjalisty psychiatry.

Jakie są objawy psychozy?

Do głównych objawów psychozy należą zaburzenia psychotyczne takie jak urojenia czy halucynacje. Dochodzi również do takich objawów jak:

• obsesje
  • zmiany osobowości
  • niemożność przeżywania czy wyrażania uczuć
  • dezorganizacja – myślowa i zachowania

Urojeniami nazywa się zaburzenia myślenia, które polegają na niewłaściwym osądzaniu oraz błędnych przekonaniach względem świata zewnętrznego. Natomiast halucynacje powodują czynniki zewnętrzne. Zaliczają się do nich czynniki:

• wzrokowe
  • zapachowe
  • czuciowe
  • słuchowe

Przyczyny psychozy

Nie odkryto jeszcze dokładnej przyczyny psychozy. Pojawia się jednak na skutek zaburzenia w mózgu, a właściwie neurotransmisji. Wiąże się to z przekazywaniem dopaminy i serotoniny. Do przyczyn zalicza się również:

• narkotyki
  • alkohol
  • choroby somatyczne

W sytuacji współtowarzyszących chorób, takich jak schizofrenia lub zaburzenia schizotypowe czy zaburzenia psychotyczne, najczęściej mówi się o czynnikach:

• psychologicznych
  • genetycznych
  • środowiskowych

Jak leczyć psychozę?

Leczenie psychozy polega na stosowaniu leków przeciwpsychotycznych, które chronią przez niekontrolowanymi pobudzeniami w mózgu. Przez to hamują powstawanie omamów czy urojeń. Nierzadko stosuje się psychoterapię.