Co to jest depresja i jak ją leczyć?

Depresja to choroba, której nie należy lekceważyć. Zwykłe obniżenie nastroju połączone z negatywnymi myślami może skutkować rozwojem schorzenia. Dlatego warto poznać jej objawy oraz zapoznać się z metodami leczenia. Co dokładnie wywołuje depresję? Czym się właściwie objawia? Jak wygląda leczenie u psychiatry? Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.

Jakie są przyczyny depresji?

Przyczyny depresji dzielą się na biologiczne i psychologiczne. Biologiczne są związane z niewłaściwym funkcjonowaniem ośrodkowego układu nerwowego. Natomiast na psychologiczne przyczyny wskazuje się: pesymizm, poczucie winy, nadmierne analizowanie, zaniżona ocena, izolacja, brak podejmowania prób rozwiązywania konfliktów czy problemów, niewłaściwe relacje oraz złe wychowanie. Poza tym za przyczynę depresji można uznać stawianie sobie niemal niemożliwych wymagań. Znęcanie się oraz molestowanie także może się przyczynić do rozwoju choroby.

Jakie są objawy choroby?

Objawy depresji pojawiają się stopniowo. Dlatego istotne jest jej wczesne rozpoznanie. Do objawów zaliczają się:

• Smutek i apatia
  • Osłabienie i zmęczenie
  • Obojętność
  • Brak motywacji do działania
  • Własnowolna izolacja
  • Odrzucenie hobby

Osoba z depresją jest drażliwa i czuje całkowity bezsens, przy tym nie ma ochoty na rozmowy. Często cierpi na bezsenność lub ma problemy z zasypianiem. Nie odczuwa apetytu i potrzeby rozwoju. U osoby chorej na depresję widać spadek libido, własnej wartości i koncentracji. Nierzadko powraca się  do przeszłości przy braku nadziei. Dochodzą do tego myśli samobójcze i autoagresja.

Jak wygląda leczenie?

Leczenie depresji powinno przebiegać pod okiem psychiatry w trybie ambulatoryjnym. Jeśli natomiast dochodzi do myśli samobójczych lub epizodów z objawami psychotycznymi leczenie powinno się odbywać w ramach hospitalizacji. Ważne jest przygotowanie i współpraca pacjenta w zakresie wypełniania planu terapeutycznego. Przydatna będzie psychoedukacja, która pomoże w poszerzeniu wiedzy pacjenta o depresji i jej leczeniu. Istotna jest psychoterapia poznawczo-behawioralna. Przydatna jest także farmakoterapia. Antydepresanty nie działają od razu, a dopiero po 2-4 tygodniach. Powinny być przyjmowane regularnie, codziennie, o stałych porach. Co ciekawe, leki antydepresyjne nie uzależniają. Efekty uboczne są znikome i pojawiają się jedynie w pierwszych tygodniach. Leczenie jest długotrwałe. Nie powinno się przerywać leczenia nawet w trakcie ustąpienia objawów. Nie można ich też gwałtownie odstawiać. Należy pamiętać, aby zgłaszać lekarzom innych specjalizacji o przyjmowanych na stałe lekach oraz suplementach diety. Do pozostałych metod walki z chorobą są elektrowstrząsy, stymulacja mózgu czy nerwu błędnego oraz neurochirurgia. Są jednak stosowane rzadko.

Czym jest depresja poporodowa?

Depresja poporodowa to trwające krótko obniżenie nastroju, występujące u większości kobiet. Trwa do 5. dnia po porodzie i wynika z hormonalnych zmian oddziałujących na organizm. Do jej leczenia wystarcza psychoterapia bez środków farmakologicznych. Do tego dochodzą inne objawy na przykład troska o zdrowie dziecka czy poczucie winy. Wówczas wymagana jest konsultacja z psychologiem lub psychiatrą.

Jeśli podejrzewasz u siebie chorobę, zamiast zrobienia testu na depresję w Internecie, zgłoś się do specjalisty. Oprócz farmakoterapii potrzebna jest psychoterapia oraz stałe wsparcie psychiatry i psychoterapeuty. Leki nie powodują działań niepożądanych. W zależności od nasilenia choroby, poprawa samopoczucia jest już widoczna po kilku tygodniach.