Artykuł sponsorowany

Cechy dobrego psychologa dziecięcego

Cechy dobrego psychologa dziecięcego

Szukasz psychologa dziecięcego dla Twojej pociechy? Znalezienie dobrego specjalisty może stanowić nie lada wyzwanie. Aby terapia przyniosła oczekiwane rezultaty, warto umówić się na wizytę do osoby, która doskonale wie, czego potrzebują dzieci i jak one odbierają rzeczywistość. Zastanawiasz się, czym powinien cechować się dobry psycholog dziecięcy? W naszym artykule przybliżamy ten temat oraz sugerujemy, czym należy się kierować.

Empatia to podstawa

Choć doświadczenie zawodowe, szczególnie w zawodzie psychologa dziecięcego, jest bardzo istotne, to nie należy zapominać o empatii. Dla wielu dzieci mówienie obcej osobie o swoich słabościach jest dość niekomfortowe. Dlatego dobry specjalista powinien wiedzieć, w jaki sposób zbudować relację opartą na zaufaniu. 

Empatia, rozumiana jako zdolność rozumienia tego, co druga osoba czuje czy przeżywa, to klucz do sukcesu w terapii. Należy pamiętać o profesjonalnym podejściu do pacjenta, by móc obiektywnie ocenić daną sytuację. Takie postawy pozwalają na nawiązanie szczerej i jednocześnie ciepłej relacji – mówi psycholog dziecięcy z Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Carpe Diem ze Szczecina. 

Równie ważną i pożądaną cechą wśród psychologów jest cierpliwość, której nie może zabraknąć, jeśli pracuje się z najmłodszymi pacjentami. Dzieci bowiem często są rozkojarzone i niejednokrotnie wyrażają niechęć do terapii – w końcu zostały zapisane do poradni przez rodziców bądź opiekunów prawnych. Umiejętność spokojnego wytłumaczenia małemu, zagubionemu pacjentowi, dlaczego znajduje się w gabinecie psychologa i jakie może mieć z tego korzyści, jest zatem niezbędna do prowadzenia dalszej i skutecznej terapii. Pamiętaj o tym, że specjalista nie powinien oceniać i krytykować, ale akceptować pacjentów i pomagać im w przełamaniu barier.

Komunikatywność i profesjonalizm

Co cechuje skutecznego psychologa? Umiejętność poprawnej komunikacji. Osoba taka musi uważnie słuchać pacjentów, aby wyciągać odpowiednie wnioski. Zwróć uwagę, czy specjalista faktycznie jest zainteresowany tym, co mówi Twoja pociecha. Tylko w ten sposób będzie mógł postawić trafną diagnozę. Słuchanie to nie jedyna cecha dobrego psychologa dziecięcego  - powinien on także konstruować pytania, na które dziecko znajdzie odpowiedź bez większego trudu. Należy bowiem dopasować styl rozmowy do wieku oraz umiejętności komunikacyjnych rozmówcy. Kolejną, dość istotną cechą, jest profesjonalizm w pracy psychologa. Każdy specjalista zobowiązany jest do przestrzegania zasad etyki zawodowej, w tym do zachowania tajemnicy zawodowej. Oznacza to, że wszystkie spotkania muszą przebiegać w odpowiedniej atmosferze. Jedno jest pewne – psycholog dziecięcy absolutnie nie powinien myśleć stereotypowo i też w ten sposób działać. Praca z dziećmi jest trudna, ale przynosi wspaniałe rezultaty, jeśli wybierzesz odpowiedniego specjalistę.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.